Niemiecki czołg Tygrys Królewski – dane techniczne

W poprzednich artykułach o niemieckich czołgach pisałem o słynnym Panzerkampfwagen

Tygrys Królewski

Niemiecki czołg ciężki Panzerkampfwagen VI ausf B Tygrys Królewski. Był on potężniejszym następcą Tygrysa I.

VI Tygrys. W tym wpisie możesz przeczytać o jego następcy – Tygrysie Królewskim. A konkretnie dane techniczne czołgu Tygrys Zapraszam więc Ciebie  do lektury….

 

Tygrys Królewski – następca Panzer VI Tiger

Już w roku 1942 niemiecki Urząd Uzbrojenia Armii Lądowej polecił opracowanie nowego

Czołg Tygrys II

Czołg Tygrys II miał potężne uzbrojenie – armatę KwK 43 L/71 kal. 88 mm, zdolną pokonać każdego przeciwnika Aliantów.

czołgu ciężkiego, który miał zastąpić słynnego Panzerkampfwagen VI Tygrys ausf H1. Nowy typ miał mieć pancerzenie czołowy ukształtowany pod kątem, tak jak w radzieckim T-34. Uzbrojony miał być w słynne działo KwK 43 L/71 kal. 88 mm, o jeszcze lepszych możliwościach balistycznych pocisku.

Do skonstruowania czołgu zabrały się 2 konkurencyjne firmy – Porsche i Henschel. Podobnie, jak w przypadku pierwszego Tygrysa, wygrała oferta tego drugiego konstruktora. Z modelu Porsche wzięto tylko 50 wież, które wyprodukowano jeszcze przed ogłoszeniem wyników – prof. Ferdynand Porsche musiał być bardzo pewny wygranej

 

Czołg Tygrys Królewski – opis konstrukcji wersja Henschel

KönigTiger był czołgiem ciężkim – czołg z wieżą Henschel ważył 68 ton, z wieżą typu Porsche o

Panzer VI ausf B KoenigTiger

Czołg Panzer VI ausf B KonigTiger miał wiele zalet, ale też miał wady. Do najważniejszej z minusów była jego waga – aż 68 ton. Silnik nie był w stanie pociągnąć takiego kolosa i często ulegał awariom.

500 kg lżejszy. Załogę stanowiło 5 osób – kierowca i strzelec-radiotelegrafista (obsługiwał przedni kar. masz. oraz radio) mieli miejsce z przodu kadłuba, pozostali: dowódca, celowniczy i ładowniczy mieścili się w wieży czołgu. Z tyłu kadłuba był przedział silnikowy.

Kadłub był spawany z płyt stalowych chromo-molibdenowych walcowanych, utwardzonych dodatkowo przez cementowanie. Grubość pancerza uzależniona była od tego, jakie podzespoły czołgu miały być chronione. I tak przód wieży czołgu to 180 mm pancerza, przedni pancerz kadłuba grubości ok.150 mm a boczny 80 mm. Z góry Tygrys Królewski był opancerzony do 25 mm, co było za mało i czołg łatwo mógł być zniszczony przez samoloty Aliantów. Od połowy 1943 roku kadłub czołgów był pokrywany tzw. zimmerytem, który zapobiegał przyklejaniu przez piechotę przeciwnika min magnetycznych.

Za poruszanie się czołgu odpowiadał silnik gaźnikowy 12-cylindrowy rzędowy Maybach HL 230 P30 o mocy 700 KM. Był on za słaby dla pojazdu o masie 68 ton (tylko 10 KM na tonę), przez co Tygrys Królewski często dostawał awarii – silnik się po prostu przegrzewał. Silnik chłodzony był cieczą – 2 chłodnice umieszczone były po bokach silnika. Przepływ powietrza w silniku zapewniały 2 wentylatory typu Zyklor o średnicy 52 cm + 4 filtry powietrza firmy MANN.

Paliwo – benzyna była dostarczana z 6 zbiorników – łaczna pojemność 860 dm³. Czołg na 100 km zużywał na drodze od 500 do 650 dm³ paliwa, w terenie 900-1000 dm³. Prędkość maksymalna czołgu Tygrys Królewski – 41 km/h na drodze.

Podwozie czołgu składało się z 9 podwójnych, niezależnie amortyzowanych, kół nośnych o wymiarach 800×95 mm, które były zamontowane na drążkach skrętnych. Koła napędowe były z przodu, zaś koła napinające z tyłu wozu.

Zasadniczym uzbrojeniem czołgu Tygrys Królewski była armata KwK 43 L/71 kal. 8,8 cm o długości lufy 630 cm (+ dodatkowe 30 cm hamulec wylotowy). Oto mała tabelka, z której możesz wyczytać możliwości przebijania pancerza ustawionego pod kątem 90°

Odległość w metrach PzGr 39/43 PzGr 40/43 HIGr 39 SprGr 43
Rodzaj pocisku p-panc p-panc podkalibrowy kumulacyjny burzący
500 185 217 90

-

1000 165 193 90

-

1500 147 170 90

-

2000 132 152 90

-

 

Dodatkowym uzbrojeniem czołgu były 2 karabiny maszynowe MG 34 kal. 7,92 mm. Zapas amunicji głównej dla Tygrysa Królewskiego wynosił 72 pociski, dla karabinów maszynowych 5850 sztuk amunicji. Na wieżyczce dowódcy można było zamontować dodatkowy p-lot. karabin maszynowy MG 34.

Tygrys Królewski – produkcja seryjna

W połowie stycznia makietę pokazano Hitlerowi, który zdecydował o rozpoczęciu seryjnej

Tygrysy Królewskie

Tygrysów Królewskich było bardzo mało – tylko 489 egzemplarzy wyjechało z fabryk. I dlatego nie był w stanie przechylić szalę wojny na stronę III Rzeszy.

Niemiecki czołg Tygrys Królewski – dane techniczne

produkcji. Czołg został nazwany oficjalnie Sd Kfz 182 Panzerkampfwagen VI Tiger ausf B (nieoficjalna nazwa to “Tygrys Królewski”)

Niemiecki Urząd Uzbrojenia Armii Lądowej zamówił ogółem 1237 egzemplarzy tego pojazdu – jednak przemysł zdołał wyprodukować ich jedynie 489 czołgów Panzer VI KönigTiger. W chwili opanowania zakładów Henschla przez Amerykanów, 8 kolejnych miało niebawem wyjechać na front.

Pierwsze 50 maszyn posiadało wieże Porsche, kolejne były już wyposażone w wieże Henschela. Wieża Porsche miała zaokrąglany przód, oraz wieżyczkę dowódcy, która wystawała ponad wieżą. W boku wieży mieścił się otwór do wyrzucania łusek, a z tyłu był duży właz. Pancerz przedni wieży w Porsche miał grubość tylko 107 mm.

W czasie produkcji Tygrysa Królewskiego dokonywano nieznacznych modyfikacji, np. zamontowano ulepszone działo KwK 43/III kal. 88 mm ze zmienionym jarzmem, zastosowano celownik optyczny jednoobiektywowy TZF 9d/1 zamiast dwuobiektywowego TZF 9b itd. W 1944 r. większość czołgów z frontu zachodniego otrzymało osłony pancerne przedziału silnikowego, które miały chronić Tygrysy Królewskie przed atakami z powietrza.

Pełny obrót wieży o 360º trwał od 19 do aż 77 sekund – było to uzależnione od prędkości obrotowej silnika, który obracał wieżą (dla porównania w brytyjskim czołgu Cromwell trwało to tylko 11 sekund). Wieżę można było też obracać ręcznie, za pomocą manipulatora ręcznego na stanowisku celowniczego. Pod koniec 1944 roku były plany uzbrojenia Tygrysa Królewskiego w działo kal.105 mm, ale nie wyszło to do seryjnej produkcji.

To wszystko na dzisiaj. W następnym artykule dowiesz się o walkach w jakich uczestniczył Tygrys Królewski.

ODBIERZ swojego DARMOWEGO EBOOKA o słynnym niemieckim czołgu TYGRYS. Wypełnij poniższy formularz


Imię:
Email:

 

Incoming search terms:

  • czołg tygrys królewski
  • czolg tygrys królewski
  • królewski tygrys
  • czołg tygrys dane techniczne
  • tygrys królewski dane techniczne
  • tygrys krulewski
  • dane techniczne czołgu tygrys
  • tygrys krolewski czolg
  • czołg tygrys ii
  • tygrys ii

Comments are closed.